De groep

Historie Scouting N.S. Rambonnet

Baden Powell

Scouting werd aan het begin van de twinstigste eeuw in Engeland opgericht door Lord Baden Powell en vanaf 1910 is Scouting ook in Nederland actief; we heetten toen nog gewoon "padvinders".

Rond 1920 werden ook meisjesafdelingen opgericht (uiteraard streng gescheiden van de jongens). In 1925 kwam er een speltak bij: de Welpen.

Momenteel zijn ruim 90.000 jongens en meisjes in ons land lid van Scouting. Samen met zo'n 20.000 kaderleden vormen zij de grootste jeugd- en jongerenvereniging van Nederland. Wereldwijd zijn er 32 miljoen Scouts in meer dan 160 landen.

Een afwisselende en plezierige vrijetijdsbesteding, dat is wat Scouting te bieden heeft!!!

Maar Scouting is meer: naarmate je als jeugdlid ouder wordt en je langer bij Scouting bent, neemt je zelfstandigheid toe; de begeleiding kan daardoor dus afnemen. Iedereen kan meedoen met Scouting. Geloof, ras, huidskleur, handicap, vluchteling of seksuele voorkeur, het maakt niet uit. Scouting staat open voor iedereen! Dat maakt scouting ook zo bijzonder.

Onze groep

Onze groep werd voor de oorlog opgericht, onder andere door Nicolaas Samuel Rambonnet. Tijdens de oorlog ging de groep illegaal door.

In april 1945 hadden de geallieerde legers de oostkant van de IJssel al in handen. De Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten (NBS) kregen vanuit Londenbericht, dat zij van plan waren om de IJssel over te steken bij Heerde en Epe en snel op te rukken verder de Veluwe op. Hiervoor was het noodzakelijk dat de bruggen over het Apeldoorns Kanaal door de Binnenlandse Strijdkrachten bezet werden, om te voorkomen dat de bruggen door de Duitsers zouden worden opgeblazen wanneer de
oversteek echt zou beginnen.

De 24 jarige Nicolaas Rambonnet was commandant van de NBS groep Doornspijk. Bij de Vemderbrug bij Epe/Oene stond hij op wacht maar werd door de Duitsers onder de voet gelopen en met een veldschop doodgeslagen. Hij overleed op 13 april 1945 te Heerde. Rambonnet ligt begraven op de
gemeentelijke begraafplaats in Elburg. Meer details over dit drama.

Toen onze groep na de oorlog weer legaal werd, besloot men als eerbetoon om voortaan  de naam N.S. RAMBONNETGROEP te gaan dragen.

Clubhuis Scouting Elburg

Vanaf 1975 zijn de jongens- en meisjesorganisatie samengegaan; vanaf die tijd draaien onze Loodsenstam, Zeeverkenners en Juniorverkenners gemengd.

Ons huidige clubhuis, 't Hecht, werd in september 1989 geopend.

Bron: vrijheid.scouting.nl

Foto's van vroeger