Juniorverkenners

Juniorverkenners Scouting Elburg

De juniorverkenners zijn jongens en meisjes van 10 tot 12 jaar. Zij hebben hun activiteiten zowel op het water als op het land (de voordelen van beide). Een groep van deze leeftijdssamenstelling en bovendien gemengd, is vrijwel uniek in Nederland !

Junior Vlet Scouting Elburg

Ze hebben de beschikking over 5 Juniorvletten. Over het algemeen gaan ze het water op met een ervaren zeiler aan boord. Maar tevens wordt er een basis gelegd met het opleiden op CWO-2 niveau.

Het zomerkamp wordt meestal gehouden in een clubhuis van een andere groep, het liefst aan een mooi stuk water.

De juniorverkenners hebben iedere week opkomst, in de zomer van 09.00 tot 12.00 uur. In de winter van 09.30 tot 11.30 uur.

Juniorvlet

Er zijn vele watergroepen die ook met jongere leden het water op gaan. Er worden door deze jonge waterscouts vele verschillende vaartuigen gebruikt. De een vaart met de gewone lelievlet, de andere met kano's, roeibootjes of een kleine zeilboot (bijv. optimist, piraatje, jol, FJ of Leukethea). Juist voor deze speltakken bestaat er binnen scouting een aparte vlet, namelijk de Juniorvlet genoemd. Deze vlet is wat kleiner dan de standaard lelievlet en daardoor wat handzamer voor jonge waterscouts.

Technische gegevens

Lengte: 4,00 m

Breedte: 1,62 m

Totaal zeiloppervlakte: 7,00 m2

Oppervlakte grootzeil: 4,60 m2

Oppervlakte Fok: 2,40 m2

Mastlengte: 4m

Max. aantal personen: 6 jonge waterscouts

De uiterlijke kenmerken zijn in principe hetzelfde als die van de lelievlet. Veel mensen noemen de juniorvlet; ‘het kleine zusje van de lelievlet’.

Tuigage

Net als de lelievlet is de juniorvlet tjottergetuigd. Van oorsprong heeft de juniorvlet een kromme gaffel maar vele groepen monteren een ‘rechte’ gaffel.

Ook het roer is van oorspong afwijkend van de lelievlet. Er word normaliter gebruikgemaakt van een opklaproer (lunetroer), echter wordt in vele gevallen wegens de kwetsbaarheid van een lunetroer overgestapt op het conventionele vlettenroer.

Leiding

• Marnix
  • Hessel
  • Judy
  • Renee
  • Joris

Voor vragen/opmerking over de juniorverkenners of over de wachtlijst kunt u mailen naar

juniorverkenners@gmail.com

Spreekbeurt over zeilen

Leuke spreekbeurt gemaakt door Judy.

Download hier