4. Joti

De opdrachten


Na de Crazy15, Wie is het en Doe-Quizzen rondes spelen we zaterdag 4 april tussen 9:30 en 11:30 uur Joti-communicatie. 


De Joti (Jamboree on the internet) is een wereldwijde activiteit voor scoutinggroepen, waarbij het gaat om alle vormen van communicatie, ook wel verbinding of contact.

Scouts van over de hele wereld ontmoeten elkaar dit weekend via internet. Meer informatie hierover vind je op https://www.jotajoti.info/

De website is in het Engels, vandaar dat wij het op onze eigen manier gaan doen. Maar mocht je een beetje Engels kunnen dan is het wel leuk om te kijken wat er te beleven valt. Via www.scoutlink.net/webchat kan je contact maken met een scout aan de andere kant van de wereld. Het duurt het hele weekend. Maar......


Wij houden ons eerst gewoon aan de 2 uur van onze opkomst. Door weer zoveel mogelijk van onderstaande opdrachten uit te voeren. De volgorde mag je ook nu zelf bepalen. En dus de voor jou leuke opdrachten uit kiezen. Maar om zoveel mogelijk punten binnen te halen zouden we als eerste met opdracht 1 beginnnen. Als bewijs maak je een foto of video van het resultaat. Waar je natuurlijk weer punten voor kunt verzamelen.


Whatsapp alles weer naar: 06-45452424


De leukste inzendingen zullen we hier, op Facebook en Instagram posten.

Opdracht Joti communicatie

Opdracht 1: Social media

Uitslag
Joti

Kabouters

Liene +64

Anne-Lynn + 50

Tosca +44


Welpen

Dinand J +66

Joah +64

Dinand W +55

Fabio +44


JV

Lars +65

Chris +36


ZVK

Thijs +83

Sanne +60

Rosa +50

Eva +36


Rest

Sophia +54

LET OP! Doe deze opdracht als eerste en lever hem als laatste in!


Plaats je allerleukste scouting foto op sociale media (Facebook, Instagram). Zorg dat je tijdens scouting thuis zo veel mogelijk likes en reacties krijgt op je foto. Deel aan het einde van de opkomst je foto met reacties en likes, bijvoorbeeld via een screenshot of foto.

Ben je zelf nog niet actief op Social media, misschien mag je dan het account van je ouders, broer, zus ofzo hiervoor gebruiken. 

Opdracht 2: Gebarentaal

Mensen die niet zo goed kunnen horen en of praten hebben een eigen taal ontwikkelt om toch met elkaar te kunnen communiceren. Zij doen dit met hun handen. Bij de persconferenties van de regering over de corona crisis zie je steeds een mevrouw deze gebaren te maken. Zo kan zij het belangrijke nieuws ook aan hen vertellen. Lukt het jou om in gebarentaal te zeggen, Hallo ik heet... en dan je naam?


Op het youtube kanaal van Suzette Pauwels vind je verschillende instructie video's met instructies. Hieronder de twee waarmee je de opdracht zou moeten kunnen uitvoeren.

Opdracht 3: Maak contact via een blikjes telefoon

In deze corona tijd is het lastig om met vrienden te spelen en toch op minimaal 1,5 meter afstand te blijven. Daar hebben we wat op gevonden. Je hebt hier voor nodig twee lege blikken (mocht je die niet hebben dan zouden plactic bekertjes of zo ook kunnen), een hamer, een spijker en een stuk draad/touw van minimaal 1,5 meter, maar langer is veel leuker. 


Maak in het midden van de bodem van de blikjes een gat door de spijker met de hamer door het blik te slaan, verbind de blikjes dmv het touw aan elkaar. Trek het touw strak en probeer het maar. 


Opdracht 4: Radio

Radiotechniek is een vorm van draadloze telecommunicatie waarbij een radiozender signalen verspreidt in de vorm van radiogolven. Het signaal wordt ontvangen met een ontvanger, ook wel de radio. Je kent het vast wel. Het bijzondere aan radio is dat je de presentator alleen maar hoort en niet ziet. Soms maak je je dan een hele andere voorstelling van iemand dan dat hij of zij in werkelijkheid is. Het aankondigen van een plaat is moeilijker dan je denkt. Want je moet vooral ook opletten dat je op het juiste moment de muziek instart. 


Voor deze opdracht mag je in de huid kruipen van een radio DJ. Kondig je eigen favoriete muziek aan en start het nummer op het juiste moment in. Let op je mag nooit door de zang van een plaat heen praten!

Wist je trouwens dat er ook een radiozender scoutFM bestaat. Hier kan je dit weekend naar luisteren via www.scoutfm.nl, en  vraag daar via de Request knop een plaatje voor ons aan. Je ontvangt natuurlijk extra bonuspunten als deze ook voor ons gedraaid wordt!

Opdracht 5: Pictogrammen

"Een beeld zegt meer dan duizend woorden," en dat wisten onze verre voorouders ook al. De oermens communiceerde onder andere via pictogramachtige tekeningen. Dit waren vooral dieren, zoals bijvoorbeeld oerossen. Ze maakten deze tekeningen op de wanden van de grotten waarin ze leefden. Later zijn er nog veel verschillende soorten pictogrammen ontwikkelt. Het vertelt zonder woorden wat je wel en niet mag doen. Hieronder 32 verschillende pictogrammen en 33 beschrijvingen. Welk pictogram mist er?

Opdracht 6: Buitenlandse talen woordzoeker

Lastig hé dat we niet overal dezelfde taal spreken. Bij deze woordzoeker is er iets mis gegaan. De zoekwoorden zijn in allemaal verschillende talen, maar in het letterveld staan de woorden wel in het Nederlands. Kom jij toch uit de zin die we zoeken?


Opdracht 7: Morse code ontcijferen

Morse is een communicatie middel wat tussen 1835 en 2000 vooral door het militaire leger werd gebruikt. Met behulp van een apparaatje kon je zo geluiden versturen die je als letters kan omzetten. Je kon alleen gebruik maken van korte en lange piepjes. Ook wel de puntjes en streepjes.


Luister goed naar de morse code en lukt het jou de boodschap te ontcijferen en deze aan ons whatsappen?


Om het je iets makkelijker te maken laten we hier het morsealfabet zien, zodat je er misschien uit kan komen.

Als het te lastig is , of je hoort geen verschil tussen kort en lang, dan kan je deze puntjes en streepjes code gebruiken 

Opdracht 8: Wat weet jij over radio en tv?

Test je kennis over de geschiedenis van Radio en TV. Weet jij alle 8 vragen goed te beantwoorden?

Ga hiervoor naar Kahoot.it en gebruik de pincode 0400797

            

Opdracht 9: Navertellen

Met verhalen die je hoort is het altijd heel moeilijk om dat goed na te vertellen. Iemand vertelt je wat, en dat wil je ook graag aan iemand anders vertellen. Maar vertel jij wel het juiste verhaal? 


Sara heeft een heel leuk verhaal te vertellen. Luister het één keer af en probeer dan in een video aan ons te vertellen wat jij hebt onthouden van wat Sara allemaal heeft verteld.

Opdracht 10: Zeg het met emojis

In deze tijd van communiceren we via whatsapp of andere sociale media's. Er wordt heel veel gebruik gemaakt van de zogenaamde emojis, kan jij die taal lezen? Weet jij welke films hiermee bedoeld worden?

Opdracht 11: Televisie journaal

Het meest bekeken televisieprogramma iedere dag is het journaal. Een heel belangrijk programma om mensen te informeren over wat er verder in de wereld gebeurt. En daarbij is er natuurlijk ook het Jeugdjournaal. Het valt alleen niet mee om iedere keer naast al het nare nieuws ook een gezellig, leuk item te maken. Voor deze opdracht ga jij een eigen item bedenken om te presenteren voor het Scouting Elburg journaal. En natuurlijk sluit je af met een weerbericht! 

Opdracht 12: Schrijf een leuke brief aan Ierse scouts

Ook in andere landen zijn Scoutinggroepen actief, maar daar communiceren wij vrij weinig mee. Hoe kunnen wij dat veranderen?


Zo is er bijvoorbeeld de New Ross Sea Scouts, in Ierland. Zij zijn ook waterscouts, maar zeilen ze ook? Hebben ze ook lelievletten, doe zij dit ook op zaterdagochtend en wat doen zij nu Scouting even niet door kan gaan?


Schrijf een brief aan de New Ross Sea Scouts, om contact te leggen met deze groep, en om al je vragen te kunnen stellen over hun groep. De vragen hierboven zijn natuurlijk een voorbeeld, maar misschien kun jij veel betere vragen bedenken.

Versier je brief eventueel, en is het schrijven nog moeilijk, maak dan een mooie tekening. Stuur een foto van je handgeschreven brief of tekening naar ons en wij sturen hem naar ze door. Hopelijk krijgen we dan snel een antwoord!


P.S. Denk je eraan dat ze in Ierland niet Nederlands spreken?

Opdracht 13: Aan de wandel in Engeland

Voer de volgende coördinaten in bij Google maps: 53°57'20.2"N 1°04'50.5"W


Het is handig om gebruik te maken van Street-View (het gele poppetje rechtsonderin)


- Loop richting de klok.

- Ga bij het eerste kruispunt rechtdoor tot er midden op straat een bloembak hangt aan een paal.
- Ga hier rechts, over het zebrapad.
- Sla vervolgens bij de eerste verkeerslichten linksaf.
- Ga hier rechtdoor totdat je een roodachtig gebouw ziet en sla hier rechtsaf.
- Vervolg deze weg tot je een gebouw met een blauwe gevel tegenkomt, waarbij je linksaf moet slaan.
- Ga rechtdoor tot je een marktje tegenkomt

- Sla hier rechtsaf langs de kraampjes tot je op een gegeven moment tegen een wit gebouw aanloopt.
- Sla hier linksaf richting een toren en vervolgens weer rechtsaf bij een Donut stalletje.
- Bij het kruispunt met een zwarte etalage sla je linksaf en ga je rechtdoor tot je 3 blauwe prullenbakken naast elkaar ziet staan, hier sla je rechtsaf.
- Ga door tot je niet verder kan en ga dan in de richting van de legergroene winkel.
- Ga rechtdoor tot de eerste grote boom aan de rechterkant en ga hier rechts van staan.


Wat voor gebouw staat er direct aan je rechterzijde? 


Heb je onderweg goed opgelet? Dan willen we voor de bonuspunten nog weten hoeveel rode brievenbussen en rode telefooncellen je hebt gezien.

Opdracht 14: Hoorspel

Huh? Wat is nou weer een hoorspel?

Een hoorspel is een toneelstuk dat door de radio uitgezonden wordt. Het wordt ook wel radiotoneel of luisterspel genoemd. Voordat de televisie uitgevonden werd, was dit heel erg populair. Mensen bleven ervoor thuis, en zaten dan met z'n allen rond de radio. Misschien weten je opa of oma dit nog wel.


Bij een hoorspel wordt er een verhaal voorgelezen en het verhaal wordt ondersteund met achtergrond geluiden, zoals bijv. het ritselen van takken, of het druppelen van water. Deze achtergrond geluiden worden live in de hoorspelstudio gemaakt met diverse materialen. Denk hierbij bijv. aan een bak met grind waarmee je kan laten horen dat er iemand over een tuinpad loopt.

Hoorspelen, zoals ze vroeger gemaakt werden, hoor je tegenwoordig niet meer. Wel kennen wel de podcast, luisterboeken en denk ook maar aan de speelfilms. De achtergrond geluiden van films worden vaak achteraf gemaakt in een studio. De persoon die deze geluiden maakt heet een Foley artiest. In Klaas kan alles gaat hij bij zo'n Foley artiest kijken wat die precies doet. Misschien kan je hier wat ideeën opdoen. Wil je weten hoe het niet moet, of gewoon om even te lachen kijk dan het tweede filmpje van Bert en Ernie ook nog even.

Nu ga jij zelf aan de slag met een hoorspel. Hieronder vindt je een verhaal, het is de bedoeling dat je dit verhaal laat voorlezen door iemand, en dat jij ondertussen alle achtergrond geluiden maakt. Je kan het hoorspel opnemen met het opname knopje in whatsapp (het groene rondje met de microfoon) zodat het een echt hoorspel wordt. Filmen mag natuurlijk ook. Dan kunnen we ook nog zien hoe je het gedaan hebt. 


Tip: lees eerst het verhaal even goed door, en oefen de geluidjes (in oranje weer gegeven) van te voren, zoek ook in huis naar voorwerpen waarmee je het geluid kan namaken. 

Het verhaal...

Er was eens een meisje dat samen met haar moeder in het bos woonde. Toen ze acht jaar werd gaf haar moeder haar een cape met een rood kapje. Vanaf die dag droeg ze dit altijd als ze naar buiten ging en noemde iedereen haar Roodkapje.
Op een dag zaten Roodkapje en haar moeder samen thee te drinken. (rinkelende kopjes)


‘Roodkapje, grootmoeder is ziek en ik heb koekjes voor haar gebakken. Wil jij die naar haar toe brengen? Denk erom dat je op het pad blijft. Ik zou niet willen dat je de boze wolf tegenkwam.’

‘Ik ben niet bang voor de boze wolf hoor. Dag moeder!’

Roodkapje huppelde door het bos op weg naar haar grootmoeder. (bosgeluiden, huppelgeluid, stilte gevolgd door gesnuffel)

‘Wat ruiken die koekjes toch lekker! Grootmoeder vindt het vast niet erg als ik er eentje proef.’ (geluid van koekje dat opgegeten wordt) ‘Heerlijk! Ik vraag me alleen af of ze wel zin heeft in koekjes als ze ziek is. Ze vindt het vast niet erg als ik er nog een paar opeet.’ (geluid van koekje dat opgegeten wordt gevolgd door een korte stilte: dit een paar keer herhalen)


‘Ooooh, wat erg, ik vond ze zo lekker dat ik ze allemaal opgegeten heb! Weet je wat, ik pluk wat bloemetjes voor haar. Daar heeft ze vast meer aan nu ze ziek is.’ Roodkapje ging van het paadje af en dwaalde het bos in op zoek naar bloemen. Totdat ze plotseling vanachter een boom een angstaanjagend geluid hoorde. (gegrom)

Roodkapje: ‘Hé, wat is dat?’ (gegrom)
Wolf: ‘Dag Roodkapje! Waar ga jij naartoe?’ (gegrom)
R: ‘Eh... naar grootmoeder. Ik ga nu bloemen plukken, want grootmoeder is ziek.’(gegrom)
W: ‘O. Dan zal ik je vertellen waar je de mooiste bloemen kan vinden.’ (gegrom)

De wolf stuurde Roodkapje naar een plek diep in het bos. Daarna liep hij zo hard hij kon over het pad naar het huis van grootmoeder. (geluid van rennende voeten, gevolgd door gehijg en geklop op de deur)

‘Wie is daar?’ vraagt grootmoeder.
Wolf (die de stem van Roodkapje na probeert te doen): ‘Ik ben het, Roodkapje.’
‘Trek maar aan het touwtje lieverd, dan gaat de deur vanzelf open.’ (geluid van deur die open gaat)


De wolf liep naar binnen, zag grootmoeder in bed liggen, rende naar haar toe en at haar in één hap op. (smakkend geluid)
Daarna ging hij in bed liggen en trok de dekens over zijn hoofd.
(er wordt op de deur geklopt)


Wolf: ‘Wie is daar?’
Roodkapje: ‘Ik ben het, Roodkapje. Ik heb mooie bloemen voor u meegebracht.’
W: ‘Trek maar aan het touwtje, dan gaat de deur vanzelf open.’ (geluid van deur die open gaat)
R: ‘Hier ben ik! En hier zijn de bloemen, mooi hè?’
W: ‘Kom eens wat dichterbij kind, dan kan ik de bloemen beter zien.’ (voetstappen op vloer)
R: ‘Maar grootmoeder, wat heeft u een grote oren!’
W: ‘Dat is om je beter te kunnen horen.’
R: ‘En wat heeft u een grote ogen.’
W: ‘Dat is om je beter te kunnen zien mijn kind.’
R: ‘Maar grootmoeder, wat heeft u een grote mond!’
W: ‘Dat is om je beter te kunnen... OPETEN!’ (geluid van hard grommende en smakkende wolf)
De wolf sprong uit bed en at Roodkapje in één hap op. Daarna kroop hij weer in bed om een lekker tukje te gaan doen.


Een jager, die wist dat grootmoeder ziek was, besloot even bij haar langs te gaan. (voetstappen op grind)
Jager: ‘Ah Kijk, hier hangt een touwtje. Ik hoef er maar aan te trekken en de deur gaat open.’ (geluid van deur die open gaat, hard gesnurk van de wolf)
‘Wat hoor ik? Nou, ze kan wel snurken zeg!’ (voetstappen op vloer, gesnurk van de wolf) ‘Hè? Wat zie ik nou? Dat is grootmoeder niet, dat is de boze wolf!’ (gesnurk van de wolf) ‘Wat heeft hij een dikke buik!


De jager pakte een schaar en knipte de buik van de wolf open. (knippende schaar)
Jager: ‘Ooo kijk nou daar zijn grootmoeder én roodkapje!’
Grootmoeder: ‘Oh, jager, wat een schrik! Dank u wel dat u ons gered heeft!’
J: ‘Nou, die wolf mogen we wel eens een lesje leren! Wacht, ik weet iets...’


De jager pakte een paar grote stenen en stopte die in de buik van de wolf. Daarna naaiden ze de buik van de wolf dicht. Ze verstopten zich en wachtten tot de wolf wakker werd. (paar seconden stilte, gevolgd door gegaap en gegrom van de wolf)


Wolf: ‘Ooo, wat heb ik een dorst! Ik ga wel wat drinken bij de put buiten.’ (voetstappen op vloer, deur die opengaat, gevolgd door voetstappen op grind) ‘Wat is die put diep zeg... Als ik nou wat verder voorover buig kan ik er misschien bij...’
Doordat de wolf voorover boog, rolden de stenen in zijn buik naar voren en viel de wolf met een grote plons in de put. (plonzend water, gevolgd door gejuich)


Grootmoeder, de jager én Roodkapje hebben de wolf nooit meer teruggezien en ze leefden nog lang en gelukkig....

Opdracht 15: Welke spreekwoorden zie jij?

Communicatie gebruik je om je zelf uit te drukken, om duidelijk te maken wat je vind, denkt en voelt. Dit kan ook gebeuren met behulp van spreekwoorden. Spreekwoorden zijn korte uitspraken die een wijsheid of levensles bevatten. Vaak proberen spreekwoorden je aan te moedigen tot goed gedrag en keuren ze ongewenste gedrag af.


In deze kleurplaat hieronder zijn 30 spreekwoorden verstopt. Hoeveel kun jij er vinden? Omcirkel ze, schrijf ze op of kleur ze in. En stuur je antwoord door naar ons.

Wil je ook lid worden? Klik dan hier voor meer informatie!