8. De Bevrijding

Vandaag vieren we 75 jaar vrijheid!

Twee weken geleden hebben we jullie virtueel mee genomen langs verschillende belangrijke plekken die een rol hebben gespeeld in de oorlog.  Vandaag gaan we de bevrijding vieren! Er staan weer een aantal mooie opdrachten voor je klaar. Daar willen we daar natuurlijk graag bewijs van, dit kan je Whatsappen naar: 06-45452424

Belangrijk vandaag is dat je tot 11:15 uur hebt om de opdrachten te doen. Daarna gaan we een echt bevrijdingsfeestje vieren. Hiervoor moet je inloggen via: https://jitsi.0x5e.eu/VierVrijheid

Mocht hij vragen om een wachtwoord dan is dat: 4Vrijheid. Doe je mee vanaf een telefoon of tablet dan vraagt hij eerst om de app te downloaden.

De Bevrijding

Jong in de oorlog, ooggetuigen vertellen over de bevrijding

Tijdens deze Scouting thuis staan we stil bij het Herdenken en Vieren van Vrijheid. We starten deze opkomst met een filmpje over de bevrijding van Nederland. Het filmpje duurt bijna 9 minuten, kijk het filmpje goed, want na dit filmpje volgt er een Kahoot-quiz met vragen over het filmpje.

Opdracht 1: Wat heb jij onthouden van het filmpje?

Je hebt de verhalen gehoord van de mensen die in de oorlog jullie leeftijd hadden. Hoe zij het beleefd hebben en hoe het was toen ze eenmaal bevrijd waren. Ga naar Kahoot.it en gebruik de pincode:02527068

Herdenken op 4 mei

De Tweede Wereldoorlog heeft honderdduizenden Nederlanders het leven gekost. Deze slachtoffers herdenken we op 4 mei én op andere dagen door het jaar heen. Het is en blijft belangrijk om stil te staan bij het leed dat de Tweede Wereldoorlog heeft veroorzaakt.

Opdracht 2: Weet jij de geheime codes nog?

Als het goed is heb je met de uitkomst van de morse code en daarachteraan de gebarentaal een GPS code bemachtigd. Dit is een plek die heel erg belangrijk is geweest met de bevrijding. Ieder jaar wordt er op deze plek nog herdacht. Heb jij in Google maps het gebouw gevonden?

Bevrijdingsvuur

Het Bevrijdingsvuur is een indrukwekkend symbool voor nationale eenheid en voor leven in vrede. Het herinnert ons aan het feit hoe kwetsbaar en kostbaar vrijheid is. Ieder jaar wordt het vuur over heel Nederland uitgespreid.

Opdracht 3: Ontsteek het bevrijdingsvuur

Ontsteek je eigen vuur en laat deze de hele opkomst branden. Let op doe het wel veilig. Dus kies bijvoorbeeld een waxinelichtje, kaarsje ofzo.

Herdenkings steentjes

Omdat we dit jaar niet op de normale manier naar de herdenkingen kunnen, worden er in heel Nederland herdenkingssteentjes geschilderd. Die worden door Scouting naar de verschillende monumenten gebracht.

Opdracht 4: Beschilder één of meerdere herdenkings steentjes

Je kan ze op diverse plaatsen inleveren, zo ook in Elburg, Oldebroek, Oostendorp en de Hoge Enk. Maak een foto van wat je er van gemaakt hebt. Je kan ze tot Maandag 4 mei 17:00 uur inleveren op:

Elburg stad -> Zuiderkerkstraat 7

Elburg -> Arent toe boecoplaan 11

Oldebroek -> Zuiderzeestraatweg 40

Hoge Enk -> Diepesteeg 2

Oostendorp -> Zuiderzeestraatweg Oost 68

Op de stoep of bij de voordeur staan bakken/zakken waar je ze in kan stoppen. Wij zullen dan zorgen dat ze 's avonds bij het oorlogsmonument een mooie plaats krijgen.

Ambassadeurs van de vrijheid

Ieder jaar worden er enkele artiesten gekozen als ambassadeurs voor de vrijheid. Normaal treden zij op op de grote bevrijdingsfestivals die er in elke provincie gehouden worden. Ze worden met een helicopter van het ene naar het andere festival gevlogen. Meer hierover vindt je op: https://www.bevrijdingsfestivals.nl/ambassadeurs/

Opdracht 5: Wie heeft welke uitspraak gedaan?

Weet jij wie de ambassadeurs zijn? En weet je dan ook wie welke uitspraak heeft gedaan?

A.“VRIJHEID IS EEN VOORBEELD KUNNEN ZIJN VOOR ANDEREN”

B.“WE MOGEN BEST IETS EMPATHISCHER ZIJN”

C.“CENSUUR IS EEN ENORME ONVRIJHEID”

D.“VRIJHEID IS DE MUZIEK KUNNEN MAKEN DIE WIJ WILLEN”

Opdracht 6: Wat betekent vrijheid voor jou?

Stuur ons 10 woorden op die voor jou vrijheid betekenen.

Opdracht 7: Bouw/knutsel je eigen symbool van vrijheid

Maak de kunstenaar in  jezelf wakker en ga flink aan de gang. Heb je geen inspiratie denk dan bijvoorbeeld aan een vlam, een duif of een hoed.

Bevrijding vieren op 5 mei

Op 5 mei vieren we dat we in Nederland in vrijheid leven. We vieren dat we in 1945 bevrijd zijn van de Duitse bezetting in Europa en de Japanse bezetting in Azië en dat we sindsdien in het Koninkrijk der Nederlanden vrij zijn van oorlog en onderdrukking. En daar mogen we heel blij om zijn, al zal dat dit jaar heel anders voelen nu we voor een groot gedeelte "opgesloten" zitten in ons eigen huis. Maar gelukkig ervaren wij nu niet de oorlog en de onderdrukking.

Opdracht 8: Geef de bevrijding door met je das

Vang jij de das van Judy en gooi jij deze weer door aan iemand anders? Vang dus vanaf links de das op en gooi hem aan de rechter kant weer weg. Maak hier een kort filmpje van. Natuurlijk mag je hier je hele familie voor inzetten. Hoe meer de vrijheidsdas wordt doorgegeven hoe beter!

Veilige plekken

Heb jij dat ook? Op de ene plek voel jij je vrijer en gelukkiger dan op de andere plek. Wanneer en waar voel jij je het meest vrij?

Opdracht 9: Maak een foto/filmpje van die plek

Als dit voor nu te ver weg is, dan kan je er vast wel een foto of filmpje van laten zien

Opdracht 10: Stoepkrijt het woord vrijheid, de vlam of iets anders

Laat de hele buurt weten dat we op 5 mei de vrijheid vieren, bij slecht weer kan je natuurlijk ook een mooie poster maken die je voor het raam hangt.

Theater met thema vrijheid

Op de verschillende bevrijdingsfestivals is veel ruimte voor theater. Op allerlei verschillende manieren wordt in het thema vrijheid iets voorgedragen. Kan jij dat ook? Bijvoorbeeld in de vorm van een gedicht, een elfje, een liedje of een verhaaltje.

Opdracht 12: Schrijf zelf iets in het thema vrijheid en draag het voor.

Opdracht 13: Los de Bevrijdings puzzel op. Weet jij wat er uit komt?